Europa 2014. Cap. 2 – Salzburg, orasul de care ne-am indragostit

Daca nu ati vizitat pana acum Salzburg-ul, neaparat sa-l treceti pe lista voastra de calatorii. Ce stiam inainte sa ajungem acolo? Ca este orasul natal al lui Mozart si al 4-lea oras ca marime din Austria, insa am descoperit unul dintre cele mai frumoase orase ale Europei. Un loc in care se imbina subtil simplitatea unui oras mic de provincie cu eleganta si stralucirea unui centru cultural, cu o arhitectura impozanta in stil baroc si cu o atmosfera linistita invaluita in muzica.

Ziua 3, vineri, 22 august 2014

Salzburg este situat la 336 km sud-vest de Viena și 153 km est de Munchen.

Ne trezim dimineata si dupa ce luam micul dejun ne imbarcam cu directia Salzburg. In oras, drumul pana la camping este destul de intortocheat, pe stradute inguste, noroc cu gps-ul (multumim, Cosmin!). Campingul este insa perfect. Toate locurile de campare, fie de corturi, fie de rulote, sunt imprejmuite de un gard inalt de verdeata, locul de spalat vase este foarte spatios si curat, la fel si baile. Cele 8 dusuri disponibile pe fiecare sex iti permit sa mergi la baie fara grija ca ar putea fi aglomerat. Tipul de la receptie, care este de altfel si proprietarul camping-ului, este foarte prietenos si ofera toate informatiile de care ai putea avea nevoie. Doar cafeaua mi s-a parut cam scumpa (2.5 euro/pers.).

camping Salzburg

Dupa ce luam din nou masa si ne odihnim putin, ne echipam de alergare. Centrul orasului se afla la 5 km distanta de camping si ai 3 variante sa ajungi acolo:

1-transportul in comun (nu stiu cat costa, nici nu ne-am interesat),

2-inchiriind o bicicleta de la camping (si aici la fel) sau

3- in alergare.

Ghiciti ce varianta am ales? 😀 Oricare din variantele 2 si 3 sunt preferabile primei si asta nu numai din cauza costurilor. Traseul de bicicleta si cel pietonal este diferit de cel al automobilelor, este inconjurat de verdeata si este situat pe malul unui rau linistit. Ar fi pacat sa pierdeti vremea in trafic cu o asa alternativa.

drumul pietonal si de bicicleta care duce in centru

in alergare pe malul raului Salzach

Salzach si podul oamenilor indragostiti

Odata ajunsi in centru, luam la pas toate stradutele si hotaram ca avem suficient timp sa urcam si la fortareata (Festung Hohensalzburg). Urcarea o facem tot la pas. Pentru cei mai comozi, urcarea se poate face si cu funicularul si biletul costa 11 euro/pers., fara funicular este doar 8 euro/pers. Interiorul fortaretei din Salzburg gazduieste acum un muzeu cu piese de mobilier si armament. O parte a incaperilor se viziteaza individual, o alta parte se poate vizita in cadrul unui tur organizat.

Fortareata, veche de peste 900 de ani, pare ca vegheaza si ocroteste intreaga asezare. Panorama de aici este extrem de frumoasa, merita sa urcati fie si numai pentru acest lucru. Din tot peisajul, iese in evidenta marele Dom din Salzburg, cu marile si inconfundabilele sale cupole vopsite in verde.

Festung Hohensalzburg

Panorama asupra orasului de la fortareata

Cand iesim deja se face noapte, hotaram ca mai e inca timp de plimbare, asa ca inaintam spre unul din cele mai mari parcuri ale orasului – Mönchsberg. Desi mie mi se pare cam slab luminat, Bogdan insista sa intram. Sunt scari in parcul asta sa te saturi. Tot urcam si urcam si ne gandim ce loc fain de antrenament au oamenii astia. Catinel-catinel ajungem la Museum der Moderne in care nu intram ca e deja tarziu, insa de aici ai o priveliste splendida asupra orasului aflat deja in intuneric. Cand sa coboram insa drumul se blocheaza si apare un lift. Cum nu ne gandim sa ne intoarcem pe unde am venit, luam liftul care ne duce la poalele dealului unde ce sa vezi…ia de plateste coborarea cu liftul. Am crezut initial ca e o greseala, ca poate liftul face parte din muzeu, ca taxatorul nu intelege ca noi doar am coborat si nu am vizitat nimic. El nu si nu – coborarea cu liftul costa 2.10 euro/pers. Si nu, nu era o greseala. Gasiti aici informatii. Un pic derutati dupa aceasta experienta, decidem sa ne intoarcem totusi la cort, din nou in alergare.

traseu pietonal prin tunel

Ziua 4 , sambata, 23 august 2014

Pentru ziua a-4a avem pe lista Eisriesenwelt, cea mai mare pestera de gheata din lume. Pestera nu este in Salzburg, asa ca dis de dimineata ne urcam din nou pe autostrada pana in Werfen. De aici incepe un drum in serpetine, lung de vreo 6 km si foarte abrupt, pana in apropierea statiei de unde iei biletele. Sus sunt mai multe parcari, daca veniti de dimineata, aveti noroc sa gasiti loc liber mai aproape de statie, daca nu, veti fi oprit in una din parcarile de mai jos si veti merge pe jos cateva sute de metri. Ajunsi la ghiseu o informam pe tanti ca vrem sa urcam pe jos. Ca sa intelegeti, intrarea in pestera nu e in spatele ghiseului. De aici trebuie urcat vreme de vreo 15 minute pana la telecabina, apoi poti lua telecabina si de unde te lasa ea, mai urci inca vreo 15 minute pana la intrarea in pestera. Saaaau….poti face tot drumul pe jos. Noi am ales cea de-a doua varianta. Tanti se uita la noi cu o spranceana ridicata si ne spune ca drumul este ingust si periculos, ne intreaba inca o data daca suntem siguri ca vrem sa urcam pe poteca, ba chiar iese din cutiuta ei sa se uite mai bine la noi. Biletele ne costa 11 euro/pers. Daca plateam si telecabina era dublu.

Urcarea nu este nici pe departe periculoasa, este o ascensiune de vreo 800 m si 3 km lungime, care ne-a luat o ora la pas lejer cu multe opriri pentru poze. Bogdan a facut toata urcarea cu o cafea in mana, asta ca sa va imaginati cat de „periculos” era traseul.

pe traseul catre pestera de gheata

se vede intrarea in pestera

in ceata si cu pestera in spate

Eisriesenwelt se gaseste in muntele Hochkogel (2281m), la o altitudine de 1641m. La intrare se fac doua cozi, una pentru turul in limba engleza, alta pentru turul in germana. Va sfatuiesc sa va pozitionati foarte in fata daca vreti sa auziti ce spune ghidul, pentru ca se strang destul de multe persoane si se merge in sir indian. De fapt nu se merge, ci se urca 134 de m diferenta de nivel pe niste trepte de metal montate in gheata. Pestera are deocamdata 42 de km. Spun deocamdata pentru ca anul trecut a fost descoperit ultimul km, deci e posibil sa aiba inca locuri nedescoperite. Insa stati linistiti, turistii nu au acces decat intr-o mica parte a pesterii. La intrare ni se distribuie felinare, pestera nu e luminata electric. Usa se deschide si un suvoi de aer rece ne loveste in fata. Temperatura inauntru este de 0 grade constant, asa ca daca aveti de gand sa veniti, echipati-va corespunzator. Ghizii sunt foarte buni, noi am nimerit un tip foarte tanar, student, care a explicat si a raspuns tuturor intrebarilor destul de detaliat. Din cand in cand dadea foc unui fir de magneziu pentru a obtine o lumina mai puternica si pentru a ne arata diverse formatiuni speciale. In punctul cel mai indepartat al pesterii ne-a pus sa suflam toti in lampi si s-a facut o mega bezna. Merita din plin sa ajungeti aici! [Fotografiatul este interzis in interior asa ca nu avem poze de aici, insa puteti cauta pe internet daca v-am trezit interesul]

lampile folosite in interiorul pesterii

la intoarcere am scurtat drumul printr-un tunel

In Werfen ar mai fi de vizitat castelul Hohenwerfen, o minunatie care iese in evidenta fiind amplasat pe un deal, din pacate noi nu ne-am facut timp pentru acest lucru, insa nu-i nimic…avem mai multe motive sa ne intoarcem. J

Hohenwerfen

Restul zilei l-am petrecut tot in Salzburg, unde ne-am plimbat prin zone mai putin frecventate de turisti. Am dat peste o bucatica rupta din vama aproape de centrul orasului, unde localnicii isi dadusera intalnire pe o portiune de nisip unde se asculta muzica stridenta si se dansa in voie, exact ca in vama.

Pe inserat ne-am asezat pe o bancuta si ne-am bucurat in tihna de imaginea fascinanta a orasului de pe malul stang al raului Salzach, binecuvantata cu cele mai multe capodopere arhitecturale in stil baroc pe metru patrat. O adevarata desfatare a ochiului.

Tarziu in noapte ne-am reintors la cort cu regretul ca in ziua urmatoare va trebui sa parasim un oras de care ne-am indragostit iremediabil.

Previous Day – Viena

Next day – Imst si cel mai lung Alpine Coaster din lume

Cristina,

2 gânduri despre “Europa 2014. Cap. 2 – Salzburg, orasul de care ne-am indragostit

1. Pingback: Europa 2014. Cap. 1 – Viena | Cu rucsacul in spinare

2. Pingback: Europa 2014. Cap. 3 – Cel mai lung alpine coaster din lume si City Break in Geneva | Cu rucsacul in spinare