Jurnal de calatorie – Excursie de studii-part one

Primul meu post. Multumesc Bogdan pentru introducerea frumoasa pe care mi-ai facut-o, sper sa nu dezamagesc pe nimeni. Acum sa trecem la treaba.

Cand: 09-21 aprilie
Unde: Romania-Ungaria-Austria-Germania-Franta-Elvetia-Austria-Romania
Cine: UAUIM

Bucuresti 9 aprilie, in jurul orei 6 a.m. N-am dormit bine noaptea, de fapt nu prea am dormit, iar bagajul pentru 2 saptamani l-am facut in maxim o ora. Aman urcarea in autocar, stiu ca urmeaza sa stau o gramadaa de timp acolo si nu-mi place deloc. Plus ca inca n-am invatat sa dorm intr-o masina si nici sa citesc nu pot. Asa ca mai stau de vorba cu ai mei pana se apropie ora plecarii. Ma urc, locurile sunt aproape in totalitate ocupate deja. Ma asez pe scaun langa o tipa mai mare cu un an, n-o cunosc, dar pare de treaba. Si plecam. 835 km pana in Budapesta, mult tare. Facem aproximativ 16 ore pe traseul Bucuresti-Pitesti-Sibiu-Arad-Budapesta, un timp care include opriri multe. Ne cazam si indiferent de ora tarzie suntem extrem de entuziasmati. Cativa oameni decid sa sarbatoreasca, altii vor o plimbare pe malul Dunarii, care e foarte aproape de hotelul nostru. Eu si Cristina, fata din autocar, decidem sa vizitam Piata Eroilor pe care o vazusem in trecere din masina si parea frumoasa. Zis si facut. Luam harta de la receptie, coboram la metrou si pornim.
Ceea ce face aceasta piata grandioasa, este atat imensa coloana din centru cu Arhanghelul Gabriel, cat si marimea si numarul statuilor infatisand diferite personaje istorice. Este impozanta prin marime si prin imensul spatiu liber. Piata reprezinta de fapt un simbol al nationalismului ungar si a fost construita la sfarsitul secolului XIX – inceputul secolului XX cu ocazia trecerii unui mileniu de la cucerirea bazinului carpatic de catre triburile fino-ungare; are forma circulara si este compusa din mai multe piese: in planul secund se afla doua arcade care incadreaza statui ale diferitilor conducatori ai statului ungar de-a lungul istoriei.
Aici ne-am mai plimbat putin prin zona si ne-am intors la hotel pentru ca era deja tarziu.

Piata Eroilor

Budapesta din autocar 🙂

10 aprilie.  Ne trezim de dimineata…si astazi avem multi km de parcurs, mai exact 746 . Ajungem din nou foarte tarziu. Spre deosebire de Budapesta unde am avut camere de doua persoane, in Stuttgart suntem 4 in camera, insa conditiile sunt bune. Colegele mele de camera se hotarasc sa iasa, pentru mine a fost prea mult distanta asta mare in autocar si nu am chef, plus ca stam foarte departe de centru iar pe aproape nu-i cine stie ce de vizitat. Ma bag in pat, citesc putin si adorm. Le simt pe fete cand vin, dar nu am puterea sa vorbesc cu ele, asa ca adorm la loc.

11 aprile si primul obiectiv important. Weissenhof Estate – este un cartier construit pentru expozitia din Sttutgart in 1927, iar mai tarziu a devenit cunoscut sub numele de stil international de arhitectura moderna. Arhitectul german Mies van Der Rohe a fost cel care a ales arhitectii, a pregatit sit-ul si a supravegheat lucrarile. Acest cartier este surprinzator din doua motive. Primul ar fi acela ca a supravietuit din punct de vedere fizic celor 84 de ani care au trecut de la realizarea lui, atat la nivel de tesut urban cat si la nivel de obiect de arhitectura-fara interventii, adaugiri, alterari ulterioare, chiar daca din cele 21 de constructii, azi se mai pastreaza numai 11. Al doilea este viabilitatea functionala, intelegand prin asta fireasca integrare in tesutul urban de astazi. Doua dintre cladiri gazduiesc muzee-unul al istoriei cartierului, celalalt al realizarilor lui Le Corbusier de aici. Celelalte sunt locuite si acum, ca si atunci. Impresionant la acest muzeu mai este si intalnirea intr-un singur loc a unor nume mari din istoria arhitecturii : Mies van der Rohe, Walter Gropius, Hans Scharoun, Hans Poelzig, Le Corbusier.

macheta cartierului

Stuttgart este al 6-lea oras in Germania pentru industria auto si locul unde Porsche si Mercedes-Benz isi au birourile centrale, asa ca urmatoarele obiective sunt Mercedes Benz Museum, proiectat de UN Studio si Porsche Museum, proiectat de o echipa de arhitecti din Viena. Din cauza faptului ca suntem intr-o zi de luni, cand toate muzeele sunt inchise, admiram cadirile doar ca design exterior. Ar fi cateva lucruri de spus si aici, dar incerc sa nu ma mai pierd in detalii de arhitectura in speranta ca nu va fi un post plictisitor.
Ziua se incheie cu sosirea in Paris. Asta a fost ziua in care am invatat sa dorm in autocar, oboseala dupa sutele de km parcursi in ultimele zile si-au spus cuvantul. Si totusi, in ciuda oboselii, toata lumea se invioreaza cand suntem anuntati ca am ajuns in „Orasul iubirii”. E noapte, dar e superb. Cred ca toti asteptam sa fim aici. Ajungem la hotel. Aproape ora 23.00, suntem la periferia orasului, hotel Formula 1. Prima impresie-cod la lift, cod la camera-nu ne place. Apoi camerele sunt de 3 persoane, pat dublu jos, si unul suprapus. Camera e mica, geamul nu se deschide in nici o camera. Prima baie la comun. Camere de supraveghere peste tot, inclusiv la baie (nu, nu in cabina). Pana ne instalam toti primim 7 reclamatii la receptie. Vin oamenii de garda, ne baga in camere si ne avertizeaza cu amenzi. Dar noaptea nu urma sa fie nici pe departe una linistita. Pot spune ca aici s-au distrat multi dintre colegii mei cel mai bine in hotel; unii n-au dormit, altii n-au fost lasati sa doarma..vai de turistii care au stat langa noi pe palier.

12-13 aprilie. In prima zi am luat Parisul la pas, sau la pas de metrou 🙂 impreuna cu Cristina si Anca. Ne-am facut un traseu al nostru si am incercat sa atingem cat mai multe obiective. Asa ca in prima noastra zi in Paris am vizitat Sacre Coeur, Place de la Concorde, Jardin des Tuileries, Muzeul Luvru, St Germain L’Auxerrois, Rue de Rivoli, Tour St Jacques, St Chapelle, Hotel de Ville, Notre Dame, Centre Pompidou, Musee de Cluny si Pantheonul. A fost un fel de zi-maraton in care am incercat pe cat posibil sa nu ne pierdem prin magazine si sa vedem frumusetea Parisului.
La sfarsitul zilei am ajuns la hotel extenuate, dar ne-am inviorat repede cand am aflat de la colegii nostri ca am vazut mai multe locuri decat cei care au ales sa mearga cu ghizii. So…ajungem in camere fericite, discutam despre ce am vazut, punctam pe harta si ne bagam la somn.

In drum spre Sacre Coeur

Parisul de sus

Gradinile Tuileries

Centrul Pompidou

Cea de-a doua zi este cu atat mai importanta cu cat este ziua de nastere a mea si a Cristinei. Insa se anunta din nou o zi plina.
De data asta plecam de la hotel impreuna cu autocarul..obiectivele de azi sunt distantate si consideram ca e mai convenabil sa ne supunem. Plecam spre Vila Savoye in Poissy, un orasel situat la cativa km de Paris. Pot spune cu mana pe inima ca oraselul acesta m-a frapat si daca ar fi un loc de vis unde mi-as putea imagina ca voi locui vreodata, Poissy ar fi acela-un loc extrem de linistit si de curat, ma simteam aici de parca invadam intimitatea cuiva , un loc cu casute micute albe invadate in totalitate de verdeata si cu o straduta ingusta care se ondula usor printre casute. Obiectivul nostru nu face exceptie de la parca regula orasului. Desi este considerata una dintre revolutionarele case ale arhitecturii moderne, Vila Savoye se incadreaza perfect acestui spatiu intim.

Vila Savoye

Celebrul scaun Le Corbusier

A urmat apoi intoarcerea in Paris si vizitarea urmatoarelor obiective. Astfel am mai bifat Biblioteca Nationala, Vila La Roche, Maison Planeix, Pavilion Suisse, Maison Ozenfant, Maison du Brasil, Scoala de arhitectura. Seara ne-am despartit de grup si am fost din nou la Centrul Pompidou, de data aceasta pe dinauntru, unde am vizitat si expozitia de arta moderna, iar in jurul orei 23.00 ajungem la celebrul Tour Eiffel.

Tour Eiffel

Dupa 2 ore la inaltime (la propriu) , parasim Tour Eiffel-ul si luam drumul metroului. Stam in statie 20 de minute si ne plangem ca la noi venea mai repede. Problema cea mai mare este ca metroul se inchide la ora 02.00 si noi mai avem de schimbat o magistrala si de mers o infinitate pana la hotelul nostru situat pe Blvd. Periferic (sugestiv nume, nu?) Si poate problema nu ar fi fost atat de mare daca un negru francez nu s-ar fi hotarat sa-i fure unui arab din metrou ” une quelque chose „. Sau poate daca politia metroului nu l-ar fi prins fix cu noi in metrou. Astfel metroul se opreste cu o statie inaintea celei in care trebuia sa coboram noi si nici nu avem voie sa iesim de’aici. Minunat. Inca 20 de minute. Intr-un sfarsit pleaca, la 01.45 alergam sa gasim magistrala corecta, o gasim repede, ne urcam in ultimul metrou si de’abia acum simtim oboseala.

Ultima noapte la Formula 1 din fericire si ultima noapte in Paris din nefericire.

14 aprilie. Dupa micul dejun plecam spre Lyon. Vizita la Gara Saint-Exupery TGV a lui Calatrava. Mie personal, Calatrava imi pare un arhitect al imposibilului vizibil; cred ca el a construit tot ceea ce noua ni se spune in facultate ca nu e posibil (si nu glumesc deloc). Cazare Lyon.

Gara Saint-Exupery TGV - Calatrava

15 aprilie. Ne trezim in Lyon si din pacate descoperim acelasi mic dejun ca in Paris. Paine (bagheta si PAINE DULCE!), unt si gem (DULCE!), mar pisat cu zahar (DULCE!) , ciocolata (DULCE!), suc de fructe (DULCE!) si cereale cu lapte (cerealele nu erau exceptionale). Cinci dimineti cred ca am avut glicemia crescuta.

In Lyon am vizitat manastirea La Tourette si Espace Le Corbusier cu biserica Firmini. Firmini este impresionanta prin jocul de lumina pe care il ofera, de la formele geometrice primordiale prin care intra lumina zenitala, de la constelatia Orion din fatada principala prin care lumina se strecoara timid dar infinit de frumos, pana la altarul care leviteaza in lumina sau lumina care trece prin cerc si se proiecteaza patrat. Firmini este o cladire de care nu stiam inainte, dar cu siguranta este una dintre cele mai frumoase cladiri pe care le-am vizitat in aceasta excursie.

Firmini

Constelatia Orion in Firmini

Seara formam aceeasi echipa  (eu, Cristina, Anca), iar Vlad ni se alatura pentru „descoperirea” Lyon-ului la pas. Din pacate este tarziu, este frig, iar Lyon-ul are multe de oferit. Vizitam Opera si o biserica de alaturi si cam atat. Este o seara in care mai mult ne plimbam.

Anunțuri

4 gânduri despre “Jurnal de calatorie – Excursie de studii-part one

  1. Bine ai (re)venit si felicitari pentru jurnalul de calatorie…
    Daca imi perimiti o sugestie…ai fi putut finaliza mai in forta povestirea anuntand de pilda ca la crosul de sambata vei alerga mult mai repede decat Bogdan! 🙂
    As paria pe o bere rece…

  2. nicidecum, stii cum e… important nu e sa castigi tu ci sa-i faci pe ceilalti sa piarda :)))) muhahahahaha… eu abia astept, sa ploua, sa ninga, sa fie frig, s ainghete curcile .. abia nu termin ultimu 😀

    Bogdan,

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s